Aku Hirviniemi, Janne Kataja ja tubettaja Selma Takala kampanjoivat luonnonvara-alan puolesta

Aku Hirviniemi, Janne Kataja ja tubettaja Selma Takala kampanjoivat luonnonvara-alan puolesta. Kainuun ammattiopisto YritysAmis Luonto ja Seppälän toimipiste ovat mukana kampanjassa.

Luonnonvara-ala on huolissaan maatalous- ja puutarha-alan tulevaisuudesta. Alalle pitäisi saada tulevaisuudessakin opiskelijoita ja sitä kautta työntekijöitä, jotta kotimainen alkutuotanto säilyy vahvana.

Seitsemäntoista luonnonvara-alan oppilaitosta, MTK ja Luonnonvara-alan johtajat ry kampanjoi alan houkuttelevuutta tunnetuilla kasvoilla. Mukana kampanjassa ovat näyttelijät Aku Hirviniemi, viihde-alan monitaituri Janne Kataja ja suosittu tubettaja BySelma eli Selma Takala.

–        Haluamme nostaa kampanjalla kotimaisen alkutuotannon ja koko elintarvikeketjun arvostusta. Kaikilla hyvinvointivaltioilla on todella vahva oman ruuan tuotanto. Meillä Suomessakin näin on vielä toistaiseksi. Lisäksi Suomessa tuotetaan puhdasta ruokaa huomioiden ympäristöasiat ja eläinten hyvinvointi. Ruokaketjuun on saatava jatkossakin hyviä ammattilaisia varmistamaan toimialan työskentelyä ja kehittymistä, sanoo Kainuun ammattiopiston koulutuspäällikkö Leena Karjalainen.

Markkinointikampanja on suunnattu 13-22 –vuotiaille nuorille. Tuotantoyhtiö Hihhihhii on tuottanut 5 Aku Hirviniemen ja Janne Katajan tähdittämää videota, jotka löytyvät Luonnosta ammatiksi YouTube-kanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/channel/UCT6RqlMdtj0HDQ1xjmj0jLQ.  Poke jakaa niitä omissa kanavissaan syksyn aikana.

BySelma julkaisee omalla kanavallaan videon, jossa hän kokkaa helppoa ruokaa kotimaisista raaka-aineista ja kertoo samalla luonnonvara-alasta. BySelmalla on yli 43 000 seuraajaa. BySelman video löytyy 22.10. alkaen osoitteesta https://www.youtube.com/user/Selmanblog. Lisäksi lokakuussa toteutetaan laaja Instagram-mainoskampanja.

Kiinnostus omaan alkutuotantoon ei saa hiipua

–        Kiinnostus luonnonvara-alaan on ollut hyvä. Seppälässäkin opiskelijoita riittää, mutta muutaman viime vuoden aikana kiinnostus on vähentynyt ja samalla kriittisyys suomalaiseen alkutuotantoa kohtaan on lisääntynyt. On katsottu, että kotimaisen tuotannon korvaavia elintarvikkeita, kuten kookosmaitoa, soijamaitoa ja soijaa, pitäisi hankkia yhä enemmän, sanoo Karjalainen.

Luonnonvara-alan johtajat haluavat herättää keskustelua siitä, onko parempi, että tuotteet tulevat ulkomailta, jolloin ei voida taata laatua toisin kuin kotimaisissa tuotteissa. He haluavat vedota puhtauteen ja turvallisuuteen sekä työpaikkoihin, joita ala tarjoaa.

–        Suomi on pohjoinen maa, mutta tarvitsee ehdottomasti oman ruokatuotannon.  Tarvitsemme jatkossakin osaavia ihmisiä maatalous- ja puutarhatuotantoon, painottaa Leena Karjalainen.