Nälkämaan markkinat Seppälässä 13. – 14.9.2019

Nälkämaan markkinat järjestetään 13. – 14.9.2019 Kainuun ammattiopiston Seppälän toimipisteessä. Kainuun merkittävimpiin tapahtumiin lukeutuva markkinatapahtuma kokoaa vuosittain yli 14 000 kävijää koulutilan alueelle näkemään ja kokemaan markkinahuumaa, tutustumaan maalaismaisemiin ja paikalliseen toisen asteen koulutukseen. Perjantai on perinteisesti päiväkotien ja koululaisten vierailupäivä.

Nälkämaan markkinoilla juhlistetaan koulutusta, yrittäjyyttä ja sadonkorjuuta. Kainuun ammattiopiston koulutukset ovat markkinoilla laajasti esillä eri esittelypisteillä. Alat esittelevät toimintaansa myös tapahtumatorin lavalla. Nähtävillä on perinteisiä työnäytöksiä, vanhoja ja uusia työkoneita sekä kotieläimiä. Markkinoilta on mahdollista ostaa kainuulaisten käsityö- ja elintarviketuottajien laadukkaita tuotteita ja herkkuja. Street Food -katu tarjoilee markkinaväelle herkullisia ruoka-annoksia monenlaiseen nälkään.

Nälkämaan markkinat syntyvät yhteistyöllä

Tapahtuma järjestetään Kainuun ammattiopiston henkilöstön ja opiskelijoiden yhteisvoimin. Opiskelijoiden työpanos tapahtumassa on merkittävä. Opiskelijat ovat mukana markkinoiden suunnittelussa ja valmistelussa sekä vastaavat myynti- ja esittelypaikkojen varauksista ja markkina-alueen rakentamisesta. Eri alojen opiskelijat esittelevät tapahtumassa omia ammattialojaan, huolehtivat mm. liikenteenohjauksesta, turvallisuudesta, kahvio- ja ruokailutoiminnasta, kuljetuksista, ensiavusta ja osastojen järjestelyistä.

Metsä tulee torille -tapahtuma rantautuu Seppälään

Metsä tulee markkinoille, kun Suomen Metsäkeskuksen järjestämä Metsä tulee torille -tapahtuma rantautuu Seppälään. Pääasiassa koululaisille suunnattu tapahtuma pyrkii lisäämään tietoisuutta metsästä, puun ja metsätuotteiden käytöstä, metsäluonnon merkityksestä sekä metsään liittyvistä harrastuksista. Metsä tulee torille -koululaistapahtumassa on mukana: Suomen metsäkeskus, Suomen 4H, Suomen Metsäsäätiö, Metsägroup Oy, Metsähallitus, Pölkky Oy, Riistanhoitoyhdistys Kajaani, Stora Enso Oyj, Kajaanin latu, Suomen metsästäjäliitto, Suomen metsät kuntoon, UPM Metsä, KAO, Kajaanin Eränkävijät ja Kajaanin Korvenpojat.

Liikennejärjestelyt markkinoilla

Henkilöautoliikenne markkinoille ohjataan Heinisuontien kautta. Pysäköintialueet sijaitsevat Heinisuontien päässä olevan Logistiikkahallin läheisyydessä. Markkinoille pääsee kävellen tai pyöräillen Kirkkoahontien kevyenliikenteenväylää tai Heinisuontietä pitkin. Kirkkoahontien nopeusrajoitus Seppälän kohdalla on markkinoiden aikana 40 km/h. Varsinainen markkina-alue on suljettu moottoriajoneuvoliikenteeltä.

Opiskelijoiden kuljettama riksa kyyditsee markkinakävijöitä pysäköintialueelta (Logistiikkakeskuksen läheisyydestä) markkina-alueen keskiöön, Latokanttiinin luokse ja takaisin. Riksa on käytössä molempina markkinapäivinä. Riksakyyti on kaikille maksuton.

Liikenteenohjaajat ovat varmistamassa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta koko markkinoiden ajan.

Nälkämaan markkinat ovat avoinna perjantaina 13.9. klo 9-18 ja lauantaina 14.9. klo 9-14 osoitteessa Kirkkoahontie 115, Kajaani. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Lisätietoja:
koulutuspäällikkö Renne Sänisalmi, p. 044 797 4512, renne.sanisalmi@kao.fi