Nälkämaan markkinat Seppälässä 14.-15.9.2018

Kainuun ammattiopisto järjestää syksyisen sadonkorjuujuhlan hengessä Nälkämaan markkinat perinteikkäässä luonnonvara-alan yksikössä Seppälässä perjantaina 14. ja lauantaina 15. syyskuuta. Markkinat ovat avoinna perjantain 9-17 ja lauantaina 9-14.

Myynti- ja esittelypaikkoja tarjolla lähialueen pienyrittäjille

Syksyisen sadonkorjuujuhlan hengessä markkinoita on Seppälässä järjestetty jo 28 kertaa. Nälkämaan markkinat tarjoaa erinomaisen näyteikkunan paikallisille yrittäjille ja lähialueen tuotteille. Myyntipaikkoja on tarjolla kaikkiaan 100 ja niistä vapaana on vielä noin 30 paikkaa, jotka pääosin ovat ulkona. Vapaita paikkoja voi tiedustella YritysAmis toimistolta, yritysamistoimisto@kao.fi, 044 715 7574. Voit myös varata paikan suoraan yritysamis.fi -sivustolta.

Markkinatunnelmaa

Paikalliset käsityö- ja elintarviketuottajat ovat esillä näyttävästi ja tapahtumalla muistutetaan ruoantuotannon merkityksestä sekä maakunnan omasta tarjonnasta.  Nälkämaan markkinoilla halutaan tuoda esille ”Yrittämisen Nälkää”. Varsinaista nälkää tuskin markkinavieraan tarvitsee kärsiä, sillä alueella on runsaasti tarjolla monenlaista syötävää ja maisteltavaa.  Luonnollisesti markkinoilla voit tutustua myös maatalouden koneisiin ja kotieläimiin, mutta myös muita koneita, laitteita ja myös lemmikkieläimiä on esillä. Markkinahumuun mahtuu tietysti myös paljon oheisohjelmaa kaiken ikäisille. Lapsille ja lapsenmielisillle on monenlaista puuhaa ja ihmeteltävää. Markkinoilla näet myös perinteisiä työnäytöksiä ja vanhoja koneita, mutta myös moderni maaseudun yrittäjyys esittäytyy.

Nälkämaan markkinat syntyvät opiskelijavoimin

Nälkämaan markkinoiden järjestelyistä vastaavat Kainuun ammattiopiston eri alojen opiskelijat esitellen samalla omien ammattialojensa nykyaikaista osaamista. Opiskelijat vastaavat markkinoiden suunnittelusta ja valmistelusta, myynti- ja esittelypaikkojen varauksista ja markkina-alueen rakentamisesta. Markkinoilla opiskelijat huolehtivat mm. liikenteenohjauksesta, turvallisuudesta, kahvio- ja ruokailutoiminnasta, kuljetuksista, ensiavusta ja eri osastojen järjestelyistä aina markkinoiden purkamiseen. Nälkämaan markkinoilla on erinomainen mahdollisuus tutustua Kajaanissa tarjottavaan toisen asteen koulutukseen.

Autolla markkinoille Heinisuontien kautta

Henkilöautoliikenne markkinoille ohjataan Heinisuontien kautta. P-paikat sijaitsevat Heinisuontienpäässä olevan Logistiikkakeskuksen läheisyydessä. Tällä järjestelyllä pyritään vähentämään liikennettä ja ruuhkaa Kirkkoahontiellä. Pyörällä ja kävellen pääsee edelleen markkinoille Kirkkoahontietä pitkin. Kirkkoahontien nopeusrajoitus Seppälän kohdalla on markkinoiden aikana 40 km/h ja pysäköinti Kirkkoahontien varteen on kielletty.

Liikenteenohjaajat ovat varmistamassa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta koko markkinoiden ajan. Varsinainen markkina-alue on suljettu moottoriajoneuvoliikenteeltä.

Markkina-alue on laaja

Nälkämaan markkinoiden tapahtumat ovat levittäytyneet laajasti Seppälän kampusalueelle ulottuen Heinisuontien päässä sijaitsevasta Logistiikkakeskuksesta aina Kirkkoahontien varteen Seppälän puutarhalle asti. Markkinavieras kävelee helposti useita satoja metrejä, jopa kilometrejä tutustuessaan markkinoiden tarjontaan. Kannattakin varautua alueella liikkumiseen laittamalla kävelyyn sopivat jalkineet!

Paikalliset pienyrittäjät myyvät tuotteitaan Seppälän verstaalla ja puutarhalla sekä niiden läheisyydessä piha-alueella ja parkkipaikalla. Eri alojen opiskelijat järjestävät toimintaa ja katsottavaa kaiken ikäisille eri puolilla aluetta. Seppälän alueella toimivat yritykset Aisti ja Tunne Oy ja Eläinsairaala Countrypolis esittelevät toimintaansa markkinoiden aikana.

Facebook sivuilla voit seurata markkinavalmisteluja! https://www.facebook.com/NalkamaanMarkkinat/

Leena Karjalainen
koulutuspäällikkö