Puhtauspäivänä 7.12. kiitetään siivoojaa

Maanantaina 7.12. vietetään valtakunnallista Puhtauspäivää teemalla ”Kiitä siivoojaa”. Päivän tarkoituksena on herättää ihmiset huomaamaan siivoustyön välttämättömyys ja tärkeys. Puhtauspäivänä meillä jokaisella on hyvä tilaisuus kiittää siivoojaa töissä, koulussa tai muualla liikkuessamme. Puhtauspäivän aikana Kainuun ammattiopistossa (KAO) tehdään yhteistyötä Kajaanin Mamsellin, Hyrynsalmen ja Suomussalmen kuntien kanssa. Puhdistuspalvelualan opiskelijat ja opettajat käyvät kiittämässä siivoojia päiväkodeissa ja kouluissa. KAO:lla kiitämme tilojemme siivoojia.

Siivoustyö on onnistunut kenties parhaiten silloin, kun siihen ei kiinnitetä mitään huomiota: kun kaikki on puhdasta ja järjestyksessä. Siivoojalla, kuten varmasti kaikilla muillakin työelämässä, on halu tehdä työnsä näkyväksi ja saada työlleen arvostusta. Se on yksi keskeinen työn mielekkyyteen vaikuttava asia.

Nykypäivän puhdistuspalveluammattilaisen työskentely näyttää koneineen tekniseltä ja puhdistusaineineen erikoisosaamista vaativalta. Vaikka siivooja itse seisoo oman ammatinvalintansa takana, niin todellinen siivoustyön arvostus testataan käytännön arjessa, jolloin arvotuksen määrä näkyy vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja eri ammattien välillä. Nyt Puhtauspäivänä on hyvä mahdollisuus kohdata siivoajia ja kiittää heitä.

Puhtauspäivänä kannattaa näpätä selfie siivoojan kanssa tai kuva siivoojasta työssään, postata se Instagramiin (#kiitäsiivoojaa) ja halutessaan liittää mukaan sanalliset kiitokset tai terveiset.

Puhtauspäivään voi osallistua myös Twitterissä (#puhtausala #kiitäsiivoojaa) ja yleisemmin puhtausalaan liittyvään keskusteluun. Postauksia voivat siis laittaa kaikki; siivoojaa kiittävät asiakkaat, yhteistyökumppanit ja kaikki muutkin puhtaista tiloista nauttivat sekä esimiehet ja siivoojat itse.

Puhtauspäivään liittyen kuvia ja kiitoksia kootaan myös Facebookiin Puhtauspäivä-sivulle. Jos käytössä ei ole sosiaalisen median kanavia, kuvat, kiitokset ja kuulumiset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@puhtausala.fi. Parhaat postaukset (selfiet, kuvat ja kiitokset) palkitaan lahjakorteilla! Jaossa on 10 kpl 50 euron arvoista Superlahjakorttia, jonka käyttömahdollisuudet ovat laajat.

Osallistukaa, koska kiittämisestä tulee valtavan hyvä mieli.

Info (pdf)
Puhtauspäiväesite 2015 (pdf)

Lisätietoa Puhtauspäivästä

Kainuun ammattiopisto