TeknologiaTiistai tuo teknologia-alat tutuksi ja houkuttelee töihin

Teknologiateollisuuden keväällä 2018 julkistaman Koulutus- ja osaamislinjauksen mukaan teknologiayritykset tarvitsevat yli 53 000 uutta osaajaa pelkästään seuraavan kolmen vuoden aikana. Rekrytointitarpeesta noin 40 % kohdistuu ammatillisen tutkinnon suorittaneisiin tai muuten ammattitaidon hankkineisiin.

Suomen ammatilliset oppilaitokset järjestävät yhdessä teknologiateollisuuden yritysten kanssa erilaisia tapahtumia TeknologiaTiistaina 26.11.2019. Tapahtuman tavoitteena on esitellä erityisesti kone- ja tuotantotekniikan opiskelua ja ammatillisia oppilaitoksia sekä ammattiosaajien työtä ja työpaikkoja teknologiayrityksissä.

Tapahtumat eri puolilla Suomea ovat paikkakuntakohtaisia ja alueen toimijoiden yhteistyön tulos. Koko maan kattavasti näytetään mitä ammatillisen koulutuksen uudistaminen merkitsee. Uudet laaja-alaiset tutkinnot tarkoittavat, että opiskelijalla on mahdollisuus erikoistua ja syventää osaamistaan yksilöllisillä valinnoilla ja oppimispoluilla.

Kainuun ammattiopisto (KAO) järjestää TeknologiaTiistain 26.11. klo 12.00-18.00 yhdessä Teknologiateollisuus ry:n kanssa. TeknologiaTiistaina Kainuun ammattiopistolla ovat esillä tekniikan alat sekä työnantajat ja työpaikat teknologiayrityksissä. KAO:n tapahtuman tavoitteena on houkutella erityisesti tyttöjä ja naisia suuntaamaan urallaan teknologia-aloille. TeknologiaTiistaissa on mukana Sinä osaat! Tytöt ja teknologia -hanke sekä Keskuskoulun 9lk tyttöjen järjestämät seitsemän teknologia-aiheista työpajaa.
Esittelyssä on myös Nightshift 2 nimeä kantava hyväntekeväisyys moottoripyöräprojekti, johon Kainuun ammattiopiston metallialan opiskelijat ovat osallistuneet valmistamalla osia. Ainutlaatuinen moottoripyörä kootaan ja arvotaan alkuvuodesta MP 20 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa. TeknologiaTiistaina esillä ovat edellisten projektien pyörät.

Lisätietoa TeknologiaTiistaista Kainuun ammattiopistolla:

www.kao.fi/teknologiatiistai

Ville Loukusa, projektipäällikkö