TeknologiaTiistai tuo teknologia-alat tutuksi ja houkuttelee töihin

Teknologiateollisuuden keväällä 2018 julkistaman Koulutus- ja osaamislinjauksen mukaan teknologiayritykset tarvitsevat yli 53 000 uutta osaajaa pelkästään seuraavan kolmen vuoden aikana. Rekrytointitarpeesta noin 40 % kohdistuu ammatillisen tutkinnon suorittaneisiin tai muuten ammattitaidon hankkineisiin.

Suomen ammatilliset oppilaitokset järjestävät yhdessä teknologiateollisuuden yritysten kanssa erilaisia tapahtumia TeknologiaTiistaina 27.11.2018. Tapahtuman tavoitteena on esitellä kone- ja tuotantotekniikan opiskelua ja ammatillisia oppilaitoksia sekä ammattiosaajien työtä ja työpaikkoja teknologiayrityksissä.

Tapahtumat eri puolilla Suomea ovat paikkakuntakohtaisia ja alueen toimijoiden yhteistyön tulos. Koko maan kattavasti näytetään mitä ammatillisen koulutuksen uudistaminen merkitsee. Uudet laaja-alaiset tutkinnot tarkoittavat, että opiskelijalla on mahdollisuus erikoistua ja syventää osaamistaan yksilöllisillä valinnoilla ja oppimispoluilla.

Kainuun ammattiopisto järjestää TeknologiaTiistaina 27.11. yhdessä Teknologiateollisuus ry:n kanssa 9-luokkalaisille nuorille tutustumiskierroksen Škoda Transtechille ja Terrafamelle tiistaina yhdeksän bussin voimin kello 9-15 välisenä aikana. Škoda Transtech ja Terrafame ovat lähteneet vahvalla panostuksella mukaan markkinoimaan teknologiateollisuuden alojen työpaikkoja. Alalla on huutava pula osaavasta työvoimasta. TeknologiaTiistaina KAO:lle odotetaan noin 400 kainuulaista 8-luokkalaista. 8-luokkalaiset tutustuvat päivän aikana Kainuun ammattiopiston eri koulutusaloihin. Nuoret tutustuvat muun muassa robotiikkaan, virtuaalikoneistukseen ja 3D tulostuksen saloihin. Oppi 7 rakennuksen pihalla on tarjolla matkailu- ja ravintola-alan opiskelijoiden paistamia makkaroita.

Lisätietoa TeknologiaTiistaista Kainuun ammattiopistolla:

Ville Loukusa, projektipäällikkö
Kainuun ammattiopisto
ville.loukusa@kao.fi, p. 044 497 5026

Anne Ahkola-Lehtinen, johtava asiantuntija, Kasvu ja uudistuminen
Teknologiateollisuus ry
anne.ahkola-lehtinen@teknologiateollisuus.fi, p. 044 055 3345

TeknologiaTiistai
• Ammatillisen koulutukseen vetovoimaisuuden lisääminen: MyTech Skills -verkosto

Lisää aiempien vuosien tapahtumista:
2017: TeknologiaTiistai 28.11. yhdistää ammattiin opiskelevat ja yritykset
Kiinnostus ammatilliseen koulutukseen syttyy omakohtaisilla kokemuksilla