YritysAmiksen teemavuosi huipentuu 27. – 28.4.2015

web_YritysAmis-logo

Tietoturvallisuuden ja sosiaalisen median teemavuosi huipentuu 27. – 28.4.2015 Kainuun ammattiopiston YritysAmiksen vuoden somettaja -kilpailun palkintojen jakoon ja koulupäivään sosiaalisessa mediassa.

Kainuun ammattiopiston YritysAmiksen (kulttuuriala, luonnonvara-ala ja liiketalouden ala) lukuvuoden 2014 – 2015 teemavuosi on ollut tietoturvallisuus ja sosiaalinen media. Elokuussa 18.8. teemavuosi aloitettiin henkilökunnan koulutuksella. KAOtettua tietoa. Tietoturvallisuus ja sosiaalinen media opiskelussa ja työelämässä -seminaarissa tietotekniikan ja tietoturvallisuuden huippuasiantuntija Petteri Järvinen koulutti YritysAmiksen henkilökuntaa toimimaan tehokkaasti ja turvallisesti tietoverkkojen maailmassa.

Jokainen YritysAmiksen työntekijä on vuoden aikana itse liittynyt mukaan ainakin yhteen sosiaalisen median välineeseen. Opettajia ja opiskelijoita on koulutettu käyttämään sosiaalista mediaa opiskelussa ja tiedonhaussa. Tietoa tekijänoikeuksista on opiskeltu ahkerasti samoin kuin sosiaalisessa mediassa toimimisen etiikkaa. Jokainen on suorittanut verkossa tekijänoikeuksien Moodle-kurssin. Teemavuoden aikana on valmistauduttu tulevaisuuteen osaamisperusteisten opetussuunnitelmien ja yritysmäisen opiskelun toteuttamisessa.

Teemavuoden toiminnan aktivoimiseksi ja laadukkaan sosiaalisen median käytön opettamiseksi julistettiin YritysAmiksen vuoden somettaja -kilpailu. Somettaja -kilpailun kriteerit olivat:

• seuraajien määrä
  • julkisuus – näkyvyys muussa mediassa
  • myönteinen asenne
  • visuaalisesti laadukas ulkoasu teeman mukaan
  • laadukas kieli
  • omaperäisyys
  • postausten määrä
  • toiminnan säännöllisyys
  • lainmukaisuus
  • tekijänoikeuksien noudattaminen
  • hyvän maun noudattaminen.

Vuoden somettaja -kilpailun palkintojenjako 27.4. ja Päivä Somessa 28.4.

Tietoturvallisuuden ja sosiaalisen median teemavuosi huipentuu 27.4. Päivä Somessa -kilpailun palkintojen jakoon ja 28.4. koulupäivään somessa, jolloin oppitunnit pidetään sosiaalisen median kautta ja päivän aikana opiskellaan tekijänoikeuksia ja syvennetään some-osaamista.

Vuoden somettaja -kilpailun palkintojenjaossa Äkäslompolon Jounin kaupan yrittäjä Sampo Kaulanen kertoi omasta yrittäjäntiestään ja toiminnastaan sosiaalisessa mediassa. Hänellä on muun muassa Facebookissa noin 250 000 tykkääjää ja hän saavuttaa sosiaalisessa mediassa nopeasti laajan yleisön hankkeidensa markkinoimiseksi.

Maarit Tartia-Kallio, koulutusjohtaja