Case: Koulutusyhteistyötä AutoBodyPartsin kanssa

AutoBodyParts Oy järjesti asiakkailleen ja henkilökunnalleen 9.11.2017 suositun sähkö- ja hybridiautokurssin. Koulutus oli jo viides, jonka AutoBodyParts järjesti yhteistyössä KAO:n (Kainuun Ammattiopisto) kanssa. Kouluttajana oli KAO:sta Markus Tervonen.

kuva1_AutoBodyParts

Mistä idea kurssien pitämiseen lähti?

”Aihe on erittäin ajankohtainen, kuten viime aikoina olemme lehdistä saaneet lukea, kun automerkki toisensa jälkeen on tuomassa markkinoille uusia sähköautomalleja. Suomessakin hallitus asetti tavoitteeksi, että täällä olisi vuonna 2030 yhteensä 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Sähkö- ja hybridiautojen voimakas tulo markkinoille vaikuttaa myös korjaamoalaan ja turvallisuusseikat nousevat entistä suurempaan rooliin. Haluamme huolehtia asiakkaidemme ammattitaidosta ja työturvallisuudesta. Samalla saamme arvokasta tietoa myös omalle henkilökunnallemme.” perustelee AutoBodyPartsin toimitusjohtaja Kirsi Hynninen kurssin tarpeellisuutta.

Käytännönläheisyys tärkeää

Opiskelu tapahtuu monimuoto-opiskeluna, joka koostuu verkossa tapahtuvassa ennakko-opiskelusta, puolen päivän teoriaosuudesta sekä käytännön tehtävärasteista. ”Haluamme, että koulutuksesta olisi myös konkreettista apua asiakkaillemme minkä takia olemme panostaneet eri automerkkeihin tutustumiseen” Kirsi Hynninen toteaa. Kursseilla on nähty esim. Toyota Prius, Lexus GS300h, BMW i3, Hyundai Ioniq, Mitsubishi Outlander, Kia Optima ja Tesla Model S. Kurssien käytännönläheisyydestä onkin tullut erityistä kiitosta asiakkailta ja palaute on ollut positiivista.

kuva2_AutoBodyParts

Kuva 2 Tässä tarkastetaan Hyundai Ioniqin jännitteettömyys KAO:n kouluttajan Markus Tervosen opastuksella

Tieto lisää turvaa

 ”Yhteistyö KAO:n kanssa on ollut erittäin joustavaa ja olemme pystyneet räätälöimään kurssista kouluttajan kanssa asiakkaiden tarpeita vastaavan kokonaisuuden, jossa on huomioitu sekä korikorjaamot että yleiskorjaamot.” kiittelee AutoBodyPartsin asiakaspalvelupäällikkö Jarmo Laakso. Tästä kertoo myös osallistujilta saatu palaute, jossa he vastasivat kysymykseen ”Vastasiko koulutus odotuksiasi?” 100% kurssilaisista vastasi ”Kyllä”.

kuva3_AutoBodyParts

Kuva 3. Erityisesti korikorjaamoyrittäjiä hämmästytti akuston sijainti niin lähellä takapuskuria.

AutoBodyParts panostaa asiakaspalveluun

 Espoon Juvanmalmilla sijaitsevalla AutoBodyPartsilla on pitkät perinteet. Yritys aloitti toimintansa vuonna 1984 Varaosatalo Japan Oy:n nimellä. ”Vastaavalla konseptilla toimivaa yritystä ei Suomessa ole toista. Ammattitaitoinen henkilökunta on kaiken perusta, jotta yli 40 automerkin alkuperäiset varaosat pystytään hallitsemaan.”, kertoo isänsä Toivo Hynnisen jalanjälkiä yrittäjänä jatkava Kirsi Hynninen.  ”Asiakaspalvelu on meille kaiken A ja O ja myynnissä asiakkaitamme palveleekin 8 alan rautaista ammattilaista. Erityisesti olemme panostaneet tavoitettavuuteen ja siinä uskon, että olemme alan huippuja” jatkaa Kirsi Hynninen.

KAO:n Vantaan toimipisteellä painopiste autoalalla

Kainuun Ammattiopiston etäpisteistä yksi on Vantaalla. ”Asiakkaittemme taholta on tullut pyyntöjä mahdollisuuksista järjestää Etelä-Suomeen muun muassa henkilöautomekaanikon tutkintoon tähtäävää koulutusta. Olemme tarttuneet mahdollisuuteen ja nyt tuli kymmenen vuotta täyteen täällä Vantaalla”, Markku Suonpää, viides Vantaan kouluttajista kertoi.  Vantaa on muutenkin ollut herkällä korvalla ja kuuntelee asiakkaitten tarpeita.

 ”Yhteistyö asiakkaittemme, yritysten ja myös toisten ammattiopistojen kanssa on tärkeää ja tuo parhaan lopputuloksen. Hyvällä yhteistyöllä olemme pystyneet verkostoitumaan ympäri Suomea toimivaksi ammattiopistokokonaisuudeksi ”, Suonpää totesi. Eri puolilta Suomea tulevat opiskelijat ovat suorittaneet henkilöautomekaanikon ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja. Lisäksi KAO on järjestänyt laaja-alaisesti lyhytkoulutuksia työnjohtajille, varaosamyyjille, automyyjille sekä mekaanikoille.

Sähköturvallisuuslaki muuttui 1.1.2017

Uuden 1.1.2017 voimaan astuneen sähköturvallisuuslain mukaan sähkö- ja hybridiautojen korjaustyöt eivät enää vaadi urakointi-ilmoitusta Tukesille tai erillistä sähkötöiden johtajaa.

Lain mukaan työn suorittajan on oltava riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin. Työssä tulee noudattaa sähkötyöturvallisuusmääräyksiä. Lain edellyttämä sähkön vaaroihin perehtyminen täytyy suorittaa autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutuksella. Kyseinen kurssi ei silti riitä kaikkien ajoneuvojen sähkötöiden tekemiseen, vaan korjattavan ajoneuvomallin sähköjärjestelmään on perehdyttävä esimerkiksi maahantuojan koulutuksessa.

Työnantajan tulee pitää huolta siitä, että korjaamolla on käytössään sähköajoneuvojen korjaamiseen tarvittavat mittalaitteet ja työvälineet sekä mekaanikoilla tarvittavat malli-kohtaiset perehdytykset ja sähkötyöturvallisuuskoulutus käytynä. Töiden tekeminen vaatisi lisäksi myös työnsuorituksesta vastaavan henkilön. Lisäksi sähkötöitä suorittavalla ja työsuorituksesta vastaavalla henkilöllä on oltava ensiapukoulutus suoritettuna.

Kysyttäessä kouluttajan näkemystä uudesta lainsäädännöstä vastasi Markus Tervonen näin: ”Muutos on parempaan päin, mutta toivoisin alalle vielä selkeämmät ohjeet lain tulkinnasta”.

kuva4_AutoBodyParts

 

Kuva 4. Autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutus SFS6002 sisältää myös perehtymisen lainsäädäntöön.

Teksti: Kirsi Hynninen ja Markku Suonpää, KAO
Kuvat: Kirsi Hynninen, AutoBodyParts Oy

logo_AutoBodyParts