Etualalla opiskelija lukee oppimateriaalia, taustalla opettaja puhuu

Työnantajilla on mahdollisuus työllistää kesätyöntekijöitä myös oppisopimuksella

Kesätyöntekijä on mahdollista palkata oppisopimuksella. Kesäoppisopimus on tarkoitettu sekä ammatillista tutkintoa opiskeleville että myös henkilöille, jotka eivät ole vielä opiskelemassa. ”Oppisopimus sopii niin nuoren kuin aikuisenkin palkkaamiseen”, muistuttaa Kainuun ammattiopiston Työelämä- ja yrityspalveluiden asiakkuuspäällikkö Mirva Manninen. Kesäajaksi solmittava oppisopimus voi olla normaalin kesätyön pituinen ja on määräaikainen sopimus.

Oppisopimus kesätyön ajaksi suunnitellaan vastaamaan yrityksen tarpeita ja suunnittelussa on mukana myös Kainuun ammattiopiston opettaja. Suuri etu oppisopimuksella palkkaamiseen on motivoituneen työntekijän saaminen töihin. Kun yritys edistää opiskelijan oppimista aidoissa työympäristöissä, on työnantajan mahdollista saada koulutuskorvausta kesäoppisopimuksen ajalta. Koulutuskorvausta voidaan maksaa opiskelijan osaamisen, työkokemuksen ja ohjaustarpeen perusteella. ”Kesäoppisopimuksen solmimisella on konkreettinen etu työnantajalle, kun hän voi täsmäkouluttaa opiskelijasta tarvittaessa myös pidempi aikaisen työntekijän”, toteaa Manninen.

Oppisopimuksen edellytykset

Kesätyöpaikassa suoritetaan useimmiten yksi tutkinnon osa ammatillisesta tutkinnosta. Työtehtävät ja opinnot kartoitetaan kesäajan oppisopimusta varten yhdessä, työnantajan ja opiskelijan tarpeet huomioiden. Työtehtävien tulee liittyä opiskeltavaan alaan ja tukea opiskelijan opintotavoitteita. Kainuun ammattiopisto valmistelee ja hoitaa sopimusasiat. Työnantaja, kesätyöntekijä ja Kainuun ammattiopisto solmivat määräaikaisen oppisopimuksen. ”Edellytyksenä oppisopimukselle on vähintään 25 tunnin työviikko, TES:in mukainen palkka ja nimetty työpaikkaohjaaja”, kiteyttää Manninen lopuksi.”

Lisätietoja oppisopimuksesta antaa