Hyppää sisältöön
*

Työelämäpalaute

Työelämäpalautteen kerääminen

Työelämäpalaute on valtakunnallinen kysely kaikille ammatillisen koulutukseen osallistuville työpaikoille ja työpaikkaohjaajille. Kysely perustuu Opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseen ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista 1244/2020.

Työelämäpalaute koostuu kahdesta erillisestä kyselystä ja vastaamiseen menee aikaa noin 5 minuuttia. Kyselyihin vastataan pääasiassa asteikolla 1-5.

Työpaikkaohjaajakysely

  • Lähetetään työpaikkaohjaajalle kuukauden 1. tai 16. päivä, opiskelijan työpaikkajakson päätyttyä.
  • Linkki kyselyyn tulee sähköpostiin ja puhelimeen.
  • Sähköpostin lähettäjä on noreply@opintopolku.fi, joka näytetään vastaanottajalle muodossa Opetushallitus – Utbildningsstyrelsen.
  • Linkkiä voidaan välittää eteenpäin työpaikalla.
  • Vastausaikaa on 30 päivää.

Työpaikkakysely

  • Kysely lähetetään kaksi kertaa vuodessa, jos lähettämisajankohtaa edeltävän puolen vuoden aikana työpaikalla on ollut päättyneitä työpaikkajaksoja.
  • Lähetetään työpaikan yhteyshenkilölle.
  • Linkkiä voidaan välittää eteenpäin työpaikalla.
  • Vastausaikaa on vuosittain helmikuun ja elokuun loppuun.

Työpaikkakysely oppilaitosyhteistyöstä kysymykset.

Kyselyjen tulosten hyödyntäminen

Tuloksia käytetään KAO:ssa:

  • Yritysten ja oppilaitoksen välisen yhteistyön kehittämiseen.
  • Oppilaiden ohjauksen kehittämiseen.

Tuloksia hyödynnetään valtakunnallisesti:

  • Ammatillisen koulutuksen kehittämisessä ja laadunvarmistuksessa.
  • Tulokset vaikuttavat KAO:n saamaan rahoitukseen Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Valtakunnallisia anonyymejä tuloksia voi tarkastella OPH:n tilastopalvelu Vipusesta kyselyjen alkamisen jälkeen. Tilastopalvelu Vipunen

    • Yhteistyö oppilaitoksen kanssa oli sujuvaa.
    • Oppilaitos varmisti etukäteen opiskelijan riittävät valmiudet työelämässä oppimiseen.
    • Oppilaitos varmisti, että työtehtävät edistävät opiskelijan oppimista suunniteltujen tavoitteiden mukaisesti.
    • Oppilaitos varmisti, että työpaikkaohjaajilla tai mentorilla oli tiedossa opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan (HOKS) kirjatut tavoitteet.
    • Oppilaitos tarjosi riittävästi tukea opiskelijan oppimisen ohjaamiseen.
    • Oppilaitos tarjosi riittävästi tukea opiskelijan osaamisen kehittymisen arvioimiseen ja palautteen antamiseen opiskelijalle.
    • Oppilaitoksella on kyky kehittää työelämässä oppimista saamansa palautteen perusteella.
    • Olen tyytyväinen oppilaitoksen toimintaan järjestää työelämässä oppimista.
    • Jos työpaikalla/yrityksessä järjestettiin näyttö: Oppilaitos tarjosi riittävästi perehdytystä opiskelijan näytön arviointiin
    • Jos työpaikalla/yrityksessä järjestettiin näyttö: Näytön toteutus yhteistyössä oppilaitoksen kanssa onnistui hyvin
    • Vain KAO:lle raportoituvat tekstivastauskysymykset:
      • Missä asioissa Kainuun ammattiopisto on onnistunut?
      • Miten voimme parantaa toimintaamme?
    • Yhteistyö oppilaitoksen kanssa on sujuvaa.
    • Oppilaitos tiedottaa hyvin ammatilliseen koulutukseen liittyvistä yhteistyön mahdollisuuksista.
    • Olemme tyytyväisiä oppilaitoksen tapaan hoitaa oppi- ja koulutussopimusten laadintaan liittyvät käytännön asiat.
    • Oppilaitos järjestää työelämässä oppimisen työpaikan tarpeet huomioiden.
    • Oppilaitos tarjoaa mahdollisuutta ennakoida työpaikkamme osaamisen kehittämistarpeita ja sen avulla kehittää toimintaamme.
    • Voisimme rekrytointitilanteessa palkata tästä oppilaitoksesta valmistuneita opiskelijoita.
    • Oppilaitoksella on kyky kehittää toimintaansa saamansa palautteen perusteella.
    • Voimme suositella oppi- tai koulutussopimusyhteistyötä oppilaitoksen kanssa.
    • Olemme tyytyväisiä oppilaitoksen toimintaan järjestää työelämässä oppimista.
    • Oppilaitoksen tarjoaman tutkinnon osien sisältö vastaa alamme osaamistarpeita
    • Vain KAO:lle raportoituvat tekstivastauskysymykset:
      • Millaisia uuden tai nykyisen henkilöstön koulutustarpeita työpaikallanne on?